سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت گمشده مؤمن است، پس هریک از شما گمشده اش را در هر جا یافت، آن را برگیرد . [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :9
کل بازدید :32786
تعداد کل یاداشته ها : 52
103/7/7
12:55 ص


شش اشتباه!!!

ما در این مطلب شش اشتباه بزرگی که زنان در رابطه با مردان انجام می‌دهند را به شما معرفی می‌کنیم که رابطه‌ شما با شوهرتان هرگز دچار مشکل نشود.

اشتباه اول: زنان در حق مردان مادری کرده و آنان را با بچه‌ها اشتباه می‌گیرند.شامل مثلا:

1. در حق آنها مفید هستید، مثلا: دنبال کلید‌هایش می‌گردیم.

2. راه انداختن بازی‌های کلامی با انها جهت بیرون کشیدن اطلاعات: گرسنه ای؟ چی دوست داری؟ چی کار کردی؟

3. ما چنین فرض می‌کنیم که مردها کم حافظه‌اند و اطلاعاتی که می‌بایست خودشان به خاطر داشته باشند ما باید به آنها گوش زد کنیم: وقت دکتر امروزت یادت نره! یادت نره بچه‌ها رو از مدرسه بیاری!

4. آن‌ها را نکوهش می‌کنید آن گونه که بچه‌هایتان را دعوا می‌کنید: چند بار بگم چراغ‌ها را قبل از خوابیدن خاموش کن!

5. به عهده گرفتن کارهایی که فکر می‌کنید نمی‌توانند انجام دهند: یک روز با بچه‌ها فرستادمش که برن لباس بخرن فاجعه بود! دیگه همچین کاری را نمی‌کنم.

6. اصلاح کردن اشتباهاتشان و امر ونهی کردن به آنها: اگر جای تو بودم از سمت چپ رانندگی می‌کردم! اگر جای تو بودم از فیلیپ به خاطر کاری که انجام دادم معذرت خواهی می‌کردم.

 



راه حل:

1. از انجام دادن کار‌هایی که همسرتان خودش می‌تواند انجام دهد پرهیز کنید: اجازه دهید خودش دنبال کلیدش بگردد. ولی هیچ‌گاه جواب سرد کننده‌ای به او ندهید مثلا به او نگویید خودت برو بگرد من که مادرت نیستم.

2. با همسرتان مانند شخصی لایق، دانا و قابل اعتماد رفتار کنید. سعی ننمایید به جایش فکر کنید و یا تقویم او باشید. یک بار که وقت دکترش را فراموش کرد دفعه‌ی بعدی آن را به خاطر می‌سپارد.

3. مسئولیت‌ها را به او واگذار کنید و اگر از انجام آنها برنیامد سعی نکنید مسولیت‌ها را از او سلب نمایید. هرگز وسوسه نشوید که او را نجات دهید و کنترل اوضاع باز به دست خودتان بیافتد و به او اجازه اشتباه کردن بدهید.

اما راه حل

 

 

 

1. از انجام دادن کار‌هایی که همسرتان خودش می‌تواند انجام دهد پرهیز کنید: اجازه دهید خودش دنبال کلیدش بگردد. ولی هیچ‌گاه جواب سرد کننده‌ای به او ندهید مثلا به او نگویید خودت برو بگرد من که مادرت نیستم.

2. با همسرتان مانند شخصی لایق، دانا و قابل اعتماد رفتار کنید. سعی ننمایید به جایش فکر کنید و یا تقویم او باشید. یک بار که وقت دکترش را فراموش کرد دفعه‌ی بعدی آن را به خاطر می‌سپارد.

3. مسئولیت‌ها را به او واگذار کنید و اگر از انجام آنها برنیامد سعی نکنید مسولیت‌ها را از او سلب نمایید. هرگز وسوسه نشوید که او را نجات دهید و کنترل اوضاع باز به دست خودتان بیافتد و به او اجازه اشتباه کردن بدهید.

اشتباه دوم: زنان، خود و ارزش‌هایشان را زیر پا گذاشته و در مقایسه با مردان، خود را در مرتبه دوم قرار می‌دهند!

تصور کنید بر سر میز شام یک تکه از ماهی‌های بزرگتر آن یکی است آن را به کی می‌دهید؟ چرا به همسرتان؟ و خودتان را در رتبه دوم قرار می‌دهید.

1. ما علاقه، عادت‌ها و فعالیت‌های خود را بخاطر همسرمان کنار می‌گذاریم چون این علایق خوشایند او نیست، و معمولا زنان می‌گویند که وارد مرحله جدیدی شده‌اند ودیگر این فعالیت‌ها برایشان جذابیتی ندارد در حالی که خودشان را گول می‌زنند و اغلب اوقات بعد از تمام این روابط (طلاق) دوباره زنان به همان فعالیت‌های سابقشان باز می‌گردند. و یا اینکه بسیاری از مردان سعی دارند شما را از کسانی که دوستشان دارید (پدر، مادر، دوستان...) جدا کنند. مردانی که از درون احساس ناامنی زیادی دارند، شما را از سیستم‌های حمایتیتان جدا کنند. زیرا آنها نیاز دارند که احساس کنند همسرشان در کنترل کامل آنها باشد. اما اگر کسی دیگر این کار را با خودشان انجام دهد و آنها در کنترل خود بگیرد شکوه سر می‌دهند و اینکه زن در کنترل مرد باشد دو اثر سوء دارد:

- بیش از حد به مرد خود وابسته می‌شوید چون جز او کسی را ندارید.

- شما منزوی و گوشه گیر شده و قادر به برقراری ارتباط با دیگران نخواهید بود.

2. از لحاظ احساسی و برای اینکه مردتان را راضی کنید به هر شکلی که او می‌خواهد در می‌آیید: یکی از معمول‌ترین راه‌هایی که ارزش خود را زیر پا گذاشته و خود را در درجه‌ی دوم اهمیت قرار داده و همه چیز خود را حتی قیافه، رفتار و عقایدشان را تغییر داده تا به شکل زن ایده‌ال او در آیند. خود را در معرض جراحی‌های خطرناک قرار داده فقط بخاطر اینکه همسرشان او را با قیافه دیگر و یا هیکل دیگر بیشتر دوست بدارد و می‌پسندد.

3. برای اینکه رویاهای مرد مورد علاقه‌تان را تحقق ببخشیم، رویا‌هایمان را به کلی فراموش می‌کنیم. زنی که از کار خود استعفا می‌دهد تا به شغل همسر خود برسد و به او کمک کند و بعد از سه سال که آنها قطع رابطه می‌کنند خود را بیکار و نیازمند می‌بیند.

چرا زنان در روابط خود را فدای دیگران می‌کنند؟

زنان به دلایل زیادی این کار را انجام می‌دهند چون هزاران سال است که به زنان آموزش داده اند که خود را فدای شوهرانشان کنند. (علایق، استعداد، و شغل‌هایشان را و ....) چون مادران و مادر بزرگانمان خود را این گونه دیده‌اند . به عوض آن که تلاش کنیم رویا‌های خودمان را تحقق ببخشیم فدا کردن انها در راه مردانمان را نوعی ایثار و قربانی می‌دانیم. خیلی ساده است که بگوییم:

می توانم درسم را تمام کنم و یک مهندس شوم، اما دوست داشتم حمایت بیشتری از همسرم که در رشته عمران تحصیل می‌کرد، بکنم، بنا براین تصمیم گرفتم از حق خودم بگذرم. وقتی شخصیت خودتان را برای این که بیشتر دوست داشته شوید زیرا پا می‌گذارید نتیجه این خواهد شد که خودتان را کمتر دوست داشته باشید.

راه حل: چگونه از فدا کردن رویاها در روابطمان پرهیز کنیم:

1. از تمامی رویا‌ها و خواسته‌های گذشته‌تان که بخاطر عشق شوهرتان زیر پا گذاشته‌اید لیستی تهیه کنید (درسته که سخته اما این کار را انجام دهید) تا در اینده دیگر مرتکب چنین کاری نشوید.

2. رویاهایتان را تعقیب کنید و شخصیت خود را تمام و کمال بخاطر بسپارید و به خاطر شخصی به هر رنگی در نیاید به امید اینکه مردی را بیابید که بتواند شما را اغنا کند. هر چه زنی کامل‌تر باشید احتمال اینکه مستاصل شوید کمتر است و ارزش‌هایتان را کمتر زیر پا می‌گذارید.

اشتباه شماره سوم : زن‌های عاشق توانایی‌های یک مرد می‌شوند.

1. آیا از این که مدام استعدادهای مرد زندگی تان را شکوفا می‌سازید به خود می‌بالید؟ ایا همیشه احساس می‌کنید همسرتان تنها به این دلیل در کارهایش موفق نبوده که تا به حال کسی پیدا نشده او را واقعا دوست داشته باشد؟ و حال که شما از راه رسیده‌اید این کار را می توانید بکنید؟ چگونه عاشق پتانسیل‌های یک مرد می‌شویم؟

ما به ماموریت نجات روحی می‌رویم و مردهایی را می‌یابیم که مایل نیستند به خود کمک کنند اما ما سعی می‌کنیم به انها کمک کنیم.

2. مردهایی را می‌یابیم که ما را دوست ندارند و یا با ما خوش رفتار نیستند . اما ما همچنان به این رابطه ادامه می‌دهیم و با این تعریف و تمجید‌های می‌خواهیم که انان را شیفته خود بکنیم.زنانی که این گونه هستند با خود می‌گویند : اگر به او محبت بیشتری بکنم حتما او عوض میشود . زنانی که عاشق پتانسیل‌های یک مرد می‌شوند غالبا اعتماد به نفس چندانی ندارند و احساس خوبی نسبت به خودشان ندارند و غالبا فکر می‌کنند برای اینکه دوست داشته شوندباید سخت تلاش کنند . داشتن رابطه ای سالم با یک مرد به معنای عشق ورزیدن به کسی است که در زمان می‌باشد ، نه عشق ورزیدن به کسی که در اینده به ان تبدیل خواهد شد .

راه حل:

انرژی‌های خلاقتان را ابتدا متوج زندگی و شغل خود کنید از زندگی، شغل، رویاها و اهدافتان لیستی تهیه کنید و بر نامه‌های واضح و مشخصی را برای رسیدن به انها ترتیب دهید. مردی را پیدا کنید که مسئولیت سر و سامان دادن به زندگیش را خود به عهده بگیرد. بطوری که مجبور نباشید دائم به جای او کار کنید.

اشتباه شماره چهارم: استعدادها و توانایی‌های خودتان را دست کم نگیرید و حتی گاهی اوقات انها را مخفی می‌کنید .

ایا مدام عادت دارید درحضور مردی که دوستش دارید ، خودتان را پایین بیاورید؟ ایا استعداد و توانایی‌هایی دارید که همسرتان از ان‌ها خبر ندارد؟ اغلب ما از ترس اینکه مبادا زندگی مان را بدین وسیله تهدید کرده باشیم استعداد و موفقیت‌هایمان را پنهان می‌کنیم .

راجع به خودمان با کلمات تحقیر امیز صحبت کرده و خودمان را به خاطر کوچک ترین اشتباهی که مرتکب می‌شویم پایین می‌اوریم و طوری رفتار می‌کنیم که انگار خودمان را دوست نداریم اما چرا ؟؟ چرا این کار را انجام می‌دهیم ؟؟

همه‌ی ما حرف‌هایی از این قبیل را شنیده ایم که: " وقتی در کنار مردها هستی خودت را با هوش تر از او نشون نده و گرنه تو را با خودشان بیرون نمی‌برند . اگر اون‌ها را بالا ببری و بهتر از خودت نشان دهی تو را بیشتر دوست می‌دارند "

راه حل:

هر گاه تعریف و تمجیدی از شما شد به جای اینکه ان را رد کنید همان لحظه مچ خود را گرفته و به خود بیاموزید تا این کار را ترک کنید و ان وقت بزرگی و عظمت خود را جشن بگیرید. و دفعه ی بعد که کسی از شما تعریف کرد نفس عمیقی بکشید و بگویید: متشکرم. بدنبال مردی باشید که تمایل داشته باشد ،بزرگی و درخشش شما را ببیند.

مطمئن شوید با کسی ازدواج می‌کنید که تمایل دارد شما را در پیشرفت‌هایتان حمایت کند پیشرفت‌هایی که همواره استحقاقش را دارید .



اشتباه پنجم: زنان از موضع ضعف برخورد می‌کنند.

متاسفانه زن‌ها عادت دارند که با دیگران از موضع ضعف برخورد می‌کنند و قدرت را به دست مردان زندگیشان می‌دهند. برای زن‌هایی که مرتکب این اشتباه می‌شوند به امید اینکه مردهای شان بیشتر دوستشان داشته باشند یک اسمی گذاشته اند: " قربانیان عشق ". قربانی عشق کسی است که خود را به علتی برتر فدا می‌کند و در این راه اعتماد به نفس را از دست می‌دهیم تنها به این دلیل که مردی ما را بیشتر دوست داشته باشد.

راه حل: چگونه در مقابل مردان از موضع ضعف برخورد می‌کنیم؟

شاید فکر می‌کنیم که با این کار احساسات یکدیگر را بهتر درک می‌کنیم و بسیار بخشنده و مهربان هستند. اما ان چه حقیقت دارد، این است که به بدترین وجه انها، قربانی عشق هستند و به مردانشان این اجازه را می‌دهند که با انها بدرفتاری کنند.

اشتباه شماره شش: زنان هنگامی که نیازهایشان را از مردان مطالبه می‌کنند مانند دختر بچه‌ها رفتار می‌کنند.

وقتی دختر بچه کوچکی بودید به خاطر شیرین بودن، ناز نازی بودن و اسیب پذیریتان توجه زیادی گرفته‌اید. شاید هنوز هم متوجه نباشید که چقدر دور و بر مردها این کار را انجام می‌دهیم، مخصوصا وقتی که به تحسین و عشق نیازمندید.

چگونه این کار را انجام می‌دهیم؟

موقعی که جواب درست موردی را می‌دانید، طوری رفتار می‌کنید که گویی ساده‌لوح و چشم و گوش بسته هستید و این باعث می‌شود که مردان به شما حس برتری و یک حس اعتماد بنفس کاذب و غیر واقعی داشته باشند. و یا اینکه به هنگام عصبانیت گریه می‌کنید!! ایا در مواقعی که باید محل را ترک کنید، می‌مانید و در عوض اخم می‌کنید. از انجایی که به ما اموزش داده‌اند که دختر‌ها نباید داد و فریاد کنند برای همین ما احساسات خودمان را سرکوب می‌کنیم تا کمتر تهدید امیز باشد و مرد زندگی‌مان ما را بیشتر دوست داشته باشد.

راه حل: چگونه بچه گانه رفتار نکنیم ؟؟

وقتی گریه می‌کنید از خودتان بپرسید ایا واقعا عاملی وجود دارد که من بخاطرش گریه کنم و این طور عصبانی باشم ؟ این جمله خیلی مهم است!!

اگر با نشان دادن خشمتان مشکل دارید، ممکن است به جای ان که گریه کنید اما احساسات واقعیتان را به مانند یک بزرگسال ابراز کنید نه اینکه پشت اشک‌هایتان مخفی شوید البته این بدین معنی نیست که نباید به خودتان اجازه بدهید که گریه کنید. بار بعد که احساس گیجی و سر در گمی کردید از خودتان بپرسید اگر گیج و حیران نبودم، احساس واقعیم این است که... این تمرین فوق‌العاده‌ای است . قبل از ان که منتظر مردی باشید که بیاید و شما را نجات دهد ،فکر کنید که تنها هستید و باید به تنهایی به این مشکل فائق‌ائید، بعضی از مشکلات ریشه در دوران کودکی افراد دارد و ترک انها ساده نخواهد بود. اجازه دهید زن قوی و فوق‌العاده‌ای که در درون شماست بیرون بیاید .


  
  




مردها واقعا دنبال چه چیزی هستند؟

اول از همه مردها به دنبال کسی هستند که تشنه عشق و محبت باشد شاید این حرف بسیاری از خانم ها را غافلگیر کند اما مردها دوست دارند مورد دوست داشتن قرار بگیرند و خودشان نیز کسی را دوست بدارند. مشکل اینجاست که خانم ها برخورد بی احساس و سردی با آنها دارند. پیدا کردن خانمی که قابل دوست داشتن باشد کمی مشکل است و مردها از اینکه بفهمند دختر رویاهایشان را پیدا کرده اند خوشحال می‌شوند.

مردها دنبال خانمی می‌گردند که در نظرشان جذاب باشد. خانم ها اغلب تصور می‌کنند که مردها خیلی سطحی نگر بوده و تنها چیزی که برایشان اهمیت دارد وضعیت ظاهری خانم می‌باشد. مردها لزوما به دنبال خانم های زیبا نمی‌گردند ، بلکه آنها می‌خواهند کسی را داشته باشد که به وضعیت ظاهری خود افتخار کند (البته این کار را نباید بیش از اندازه انجام دهد). مردها از داشتن نامزدی که قیافه خوبی داشته باشد لذت می‌برند و من فکر نمی کنم که مردی چیزی جز این به شما بگوید.

مردها به دنبال خانم هایی هستند که بتوانند به آنها اعتماد کنند. کسی که آنها را به خاطر خودشان بخواهد، کسی که بتوانند به او ایمان داشته باشند. شاید برایتان عجیب باشد اما برخی از خانم ها قابل اعتماد نبوده و بسیار بی وفا هستند. همین امر باعث می‌شود که مردها محتاط تر عمل کنند. آقایون به شدت از بی وفایی و بد قولی بیزار هستند و به دنبال کسی می‌گردند که بتوانند از صمیم قلب به او اعتماد کنند.


مردها می‌خواهند برای خود تشکیل زندگی خانوادگی دهند و به دنبال شریکی هستند که بتواند با او در خانه زندگی کند. خانم هایی که در محیط های اجتماعی فعالیت می‌کنند نیز گرینه مناسبی برای انتخاب هستند چرا که آقایون تصور می‌کنند خیلی بهتر می‌توانند با این گونه افراد ارتباط برقرار کنند و ارتباطشان پایدار تر خواهد بود.

مردها به دنبال خانم هایی با روحیه زنانه و مهربان می‌گردند زیرا چنین خصوصیاتی باعث می‌شود که یک زن بتواند مادر بهتری برای بچه هایش باشد. البته این امر بدان خاطر نیست که مردها انتظار دارند خانم ها آنها را نیز تر و خشک کنند بلکه بدان خاطر است که دوست دارند فرزندانشان در آغوش مادر مهربان و دلسوزی پرورش پیدا کنند.

مردها به دنبال خانم های خوش مشرب هستند. بعضی از خانم ها خیلی سخت گیر بوده و برای جزئیات اهمیت بیش از اندازه ای قائل می‌شوند. آیا تا به حال دختر هایی را دیده اید که دارای خلق و خوی پسرانه هستند؟ مردها می‌خواهند از در کنار هم بودن با همسر خود لذت ببرند و احتیاج به محبت دارند به همین دلیل همیشه به دنبال فرد خوش طبعی هستند که بتوانند در کنار او به آرامشی که آرزوی آن را دارند دست پیدا کنند.

مردها به دنبال زن هایی هستند که حس و ظرافت زنانه خود را حفظ کرده باشند.البته منظور ما آن دسته از خانم هایی نیست که دائما به دنبال مد می‌روند و چهره خود را به انواع و اقسام اشکال مختلف در می‌آورند. بعضی از خانم ها هستند که در زمان عصبانیت هر چه که دلشان می‌خواهد بار طرف مقابل می‌کنند که این کار به هیچ وجه به مزاج آقایان سازگار نیست. مردها نمی خواهند رفتار همسرشان به اندازه خودشان بی شرمانه و توهین آمیز باشد.

مردها کسی را می‌خواهند که حامی و پشتیبانشان باشد. خیلی از خانم ها منتظر هستند که اشتباه کوچکی از آقا سر بزند که آنها را به باد انتقاد بگیرند و در مسائل خصوصی و حتی شغلی شان دخالت کنند. آقایان به ارتباط خود به عنوان یک سیستم محافظ نگاه می‌کنند زمانیکه خانم نتواند یک چنین حسی را در آنها به وجود آورد و از این گذشته تا آنجا که می‌تواند از آنها انتقاد هم بکند، چیزی نمی گذرد که دلسردی پیش می‌آورد.

مردها از خانم های عصبی که تمام مدت داد و فریاد می‌کنند خوششان نمی آید آنها خانم هایی را می‌پسندند که اهل بحث و گفتگو باشند و قادر باشند که مشکلاتشان را از راه های منطقی حل کنند. شاید خلق و خوی آتشین شما را در همان روزهای اولیه اندکی جذاب باشد اما در روز 500 به هیچ وجه به شما افتخار و قدرت نخواهد بخشید.

معمولا آقایان در مورد مسائل عاطفی و روابط زناشویی اندکی خود دار تر از خانم ها هستند. باور کنید که حقیقت دارد. مردها می‌دانند که از همسر خود چه می‌خواهند و به همین دلیل توجه خود را بر روی آن معطوف می‌کنند. شما به هیچ وجه آن همه شور و اشتیاقی که به مردها نسبت می‌دهند را نمی‌توانید در دنیای واقعی در وجودشان پیدا کنید. مردها در جهان واقعی بسیار محافظه کار هستند.

مردها به دنبال همسری می‌گردند که به آنها متعهد باشد. مردها نامزدی را دوست دارند که بتوانند به او اعتماد کنند و مشکلات و ناراحتی هایشان را با او در میان بگذارند. تعهد مثل یک خیابان یکطرفه نیست و باید از جانب هر دو طرف رعایت شود. چنین نیازی برای همیشه در وجود تمام مردها باقی خواهد ماند.
مردها دوست ندارند که تنها زندگی کنند.

در حالیکه خانم ها در نقشهای اجتماعی خود بسیار موفق هستند خوب است که هیچ گاه از یاد نبریم که جایگاه اصلی آنها به خانه و خانواده شان تعلق دارد.

اگه دلتون خواست کتاب رازهایی درباره مردان و بخونین


  
  

راه های مبارزه با شیطان

شیطان حقیقت تاریک و ظلمانی عالم هستی است که در برابر نور شریعت خدا قرار گرفته و علاوه بر اینکه خود را از نعمت بهشت و رضوان الهی محروم ساخته، دشمن قسم خورده ای است که قصد دارد انسان ها را نیز با خود همراه سازد و این شقاوت ابدی را برای آنان نیز رقم زند.

آدمی از بدو خلقت با شیطان همراه گشته، حتی انبیا نیز از شر دشمنی اش در امان نبوده اند: «وکذلک جعلنا لکل نبی عدوا شیاطین الانس و الجن» (انعام112.) از این رو انسان برای نجات از شر او و برای رسیدن به کمالات مطلوب خلقتش، به هدایت خالق هستی محتاج است؛ زیرا بر خلاف «ثنویین» که برای نور، خدایی و برای ظلمت، خدای دیگری معتقد بودند، اسلام و همه ادیان آسمانی و توحیدی، خالق خیر و شر را خداوند متعال می دانند. یعنی در مکتب توحیدی این خداوند است که هم آفریننده انسان و کمالات انسانی است و هم خالق شیطان و شرور.

تردیدی نیست که مبارزه با شیطان تنها با سلاح های الهی میسر است و انسان بدون آنکه از جانب پروردگار صاحب قوت و نور شود، نمی تواند در برابر ظلمت شیطان درون و بیرون و شیطان جن و انس سرفراز بیرون آید. از عواملی که رابطه انسان با معبودش را حفظ می کند و موجب می شود که انسان دائما در حضور پروردگار باشد و از او نور و قوت بگیرد. ذکر و یاد خدا است.

یکی از مهم ترین راه های مبارزه با شیطان توکل به خداوند است. قرآن کریم در آیه 64 سوره اسراء خطاب به ابلیس می فرماید: «هر کدام از آنها را می توانی با صدایت تحریک کن! و لشکر سواره و پیاده ات را بر آنها گسیل دار! و در ثروت و فرزندانشان شرکت جوی! و آنان را با وعده ها سرگرم کن! و شیطان، جز فریب و دروغ، وعده ای به آنها نمی دهد

از دیگر راه های مهم در مبارزه با شیطان، استعاذه یعنی پناه بردن به خداوند متعال است قرآن کریم در این باره می فرماید: «و هر گاه وسوسه ای از شیطان به تو رسد، به خدا پناه بر که او شنونده و دانا است.» (اعراف.200) نیز دستور داده که هنگام قرائت قرآن کریم از شیطان رجیم به خدا پناه ببریم

از جمله مهم ترین راه های مبارزه با شیطان و عوامل باز دارنده از گناه خوف از خدا است. خداوند متعال در قرآن کریم فرموده که این شیطان است که پیروان خود را می ترساند. از آنها نترسید! و تنها از من بترسید اگر ایمان دارید (آل عمران. 75

و در آیه ای دیگر به بازدارندگی خوف خدا از گناه اشاره کرده و فرموده است: و آن کس که از مقام پروردگارش ترسان باشد و نفس را از هوای نفس باز دارد، قطعا بهشت جایگاه او است


  
  

 

  

  

 

 

خلاقیت و ابتکار عمل رزمندگان 8 سال دفاع مقدس

تهاجم رژیم بعث عراق در 31 شهریور 1359 در شرایطی صورت پذیرفت که توان رزمی دو کشور ایران و عراق به دلیل ناهمگون بودن آن و کمک بیش از 47 کشور جهان به رژیم بعث عراق از اختلاف پتانسیل بالایی برخوردار بود. در چنین شرایطی با در نظر گرفتن وضعیت موجود، خلاقیت فرماندهان اداره کننده صحنه‌های جنگ در سطح نیروی زمینی ارتش به عنوان یکی از عوامل اصلی پیروزی به شمار می‌رود.

در اولین سال از 8 سال دفاع مقدس به زعم اکثر فرماندهان و تحلیلگران جنگ شاید به جرات بتوان گفت بیش از 90 درصد تصمیمات فرماندهان در تمامی سطوح (اعم از فرماندهان سطوح عالی، میانی و اجرایی) متکی بر ابتکار عمل فردی و ارائه تدابیر خلاق فرماندهان بوده است. برای اثبات این ادعا حداقل 2 دلیل مهم را می‌توان ذکر کرد. نخست آن که ارتش جمهوری اسلامی ایران تا زمان وقوع جنگ 8 ساله که در سال 1359 آغاز و در سال 1367 خاتمه پذیرفت هیچگونه سابقه حضور در صحنه رزم را به شکلی که در این جنگ درگیر شده بود، نداشت.

دومین دلیل فقدان یک توان رزمی متعادل بین طرفین درگیر در این جنگ بود که باعث شد نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران که یک انقلاب را پشت سر گذاشته بودند و قریب 2 سال آموزش و نگهداری در آن تقریبا به فراموشی سپرده شده بود در مقابل ارتش تا بن دندان مسلح حزب بعث عراق، با تکیه بر عنایات خاص خداوند متعال و رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب (ره) و بهره گیری از توانایی های بالقوه خود از طریق اتخاذ تدابیر خلاق گونه اداره جنگ را به عهده گرفته و صحنه های عملیاتی را مدیریت کنند.

از جمله دیگر مصادیق جلوه های خلاقیت ارائه شده از سوی فرماندهان ارتش، در طول 8 سال دفاع مقدس می‌توان مواردی را به شرح ذیل بیان کرد:

ـ در ماه های اول شروع جنگ 8 ساله سرهنگ فروزان، فرمانده وقت قرارگاه اروند در آبادان (جمعی ژاندارمری) با خلاقیت خود در زمانی که ارتش بعث عراق قصد جدی برای ورود به جزیره آبادان در آن روزها را داشت، اقدام به پخش شایعه مبنی بر حمله قریب الوقوع نیروهای ایرانی علیه نیروهای عراقی در حال پیشروی به سمت آبادان کرد که این امر موجب شد نیروهای عراقی در محل خود متوقف و زمینگیر شده و تصمیم به پدافند از موضع خود بگیرند.

ـ در عملیات طریق القدس شناسایی مسیر پیشروی از بین منطقه رملی و استفاده از صفحه های فلزی که امکان تردد ادوات چرخدار و شنی دار را در زمین رملی فراهم می‌آورد نیز خود از جمله مصادیق خلاقیت فرماندهان و طراحان این عملیات به شمار می‌رود.

ـ در عملیات فتح المبین ارتش بعث عراق به علت عملکرد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در منطقه خرمشهر دچار فریب شده و تصور می‌کرد حمله اصلی نیروهای ایرانی در منطقه خرمشهر با هدف تصرف بصره صورت خواهد گرفت در حالی که نیروهای رزمنده ایرانی در منطقه فتح المبین (غرب رودخانه کرخه) اقدام به تک گسترده کردند و باعث فریب نیروهای عراقی شدند.

علاوه بر موارد فوق در بسیاری از مواقع خلاقیت شخص فرمانده می‌تواند تاثیر بسزایی در پیشبرد اهداف نظامی داشته باشد. موارد ذیل به عنوان برخی از نمونه های استفاده از خلاقیت فرماندهان عالیرتبه ارتش در پیشبرد اهداف نظامی طی سال های دفاع مقدس به شمار می‌رود.

ـ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در زمان تصدی فرماندهی نیروی زمینی ارتش با بهره جویی از قدرت خلاقیت خود در نحوه فرماندهی یگان های تحت امر در مقاطع حساس جنگ و استفاده مناسب از نیروی انسانی، اجرای تاکتیک عبور از منطقه خطرناک در شرایط محاصره دشمن یا پاکسازی جاده های کوهستانی و شهرهای اشغال شده استان کردستان توسط عناصر ضدانقلاب و همچنین طراحی عملیات های پیچیده مشترک بین ارتش و سپاه پاسداران، شرایط و زمینه های دستیابی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به پیروزی های غرورآفرین مانند عملیات فتح المبین، بیت المقدس و... فراهم آورد.

ـ شهید سرلشکر حسن آبشناسان که در زمان شهادت مسوولیت فرماندهی لشکر 23 تکاور نیروی زمینی ارتش را بر عهده داشت، با نوآوری خود در نحوه جنگیدن با دشمن ایده انجام عملیات چریکی (نامنظم) را با توجه به اوضاع و احوال مناطق جنگی و تجهیزات و نفرات نیروهای خودی و دشمن ارائه کرد. او بخوبی دریافته بود که بهره گیری از جنگ نامنظم علیه دشمن متجاوز از کارایی بالایی برخوردار است ، بنابراین با طرح این ایده و آموزش این شیوه جنگی به افراد باعث پیروزی های درخشانی برای نیروهای جمهوری اسلامی ایران طی عملیات های مختلف شد.

ـ شهید سرلشکر خلبان مصطفی اردستانی که یکی از فرماندهان و خلبانان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دردوران دفاع مقدس بود، با نوآوری خود در نحوه بمباران اهداف تعیین شده باعث نابودی و شکست دشمن در بسیاری از مناطق عملیاتی شد. او با توجه به این که نیروهای عراقی مجهز به موشک سام 6 بودند و با این موشک، هواپیماهای شکاری جمهوری اسلامی ایران را در ارتفاع بالابراحتی مورد اصابت قرار می‌دادند، طرح ابتکاری بمباران در ارتفاع پست (لاوبمبینگ) را ارائه می‌دهد و با به کارگیری این روش پیروزی‌های درخشانی برای نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به ارمغان می‌آورد.

ـ شهید سرلشکر مسعود منفرد نیاکی که در زمان جنگ در یک مقطع زمانی، فرماندهی لشکر 92 زرهی اهواز را برعهده داشت با نوآوری خود در نحوه عبور از میادین مین در جریان عملیات بیت المقدس و عبور نیروهای جمهوری اسلامی ایران از میادین مذکور زمینه پیروزی آنان را در این منطقه عملیاتی فراهم کرد.

ـ شهید سرلشکر خلبان جوادفکوری با خلاقیت و نوآوری در زمینه استفاده از موشک هوا به زمین ماوریک (متعلق به هواپیمای اف ـ 4) به جای موشک تاو روی بالگرد کبرا به دلیل کمبود موشک تاو و همچنین طرح ابتکاری اجرای عملیات 140 فروندی توسط خلبانان ارتش به فاصله فقط چند ساعت پس از حمله هوایی رژیم بعث عراق به کشورمان و طرح های ابتکاری دیگر باعث زمینگیر شدن نیروهای مهاجم عراقی و پیروزی های درخشان نیروهای جمهوری اسلامی ایران شد.


  
  
<      1   2   3   4      >